JCreator - prezentare generala si tutorial de utilizare
Mancioiu Adrian Mugurel, 2006
1. INTRODUCERE
1.1. Ce este JCreator?
1.2. Caracteristici generale
1.3. Caracteristici Java
2. EDITORUL
3. SPATIUL DE LUCRU
3.1. Workspace
3.2. Utilizarea File View
3.3. Utilizarea Data View si Package View
3.4. Utilizare Output Views
3.5. Utilizare Task List
4. DIALOG BOX
4.1. Java Docs
4.2. JDK Profile Dialog Box
4.3. Tool Configuration Dialog Box
5.TUTORIAL UTILIZARE JCREATOR
5.1. Download si instalare JCreator
5.2. Lansare JCreator
5.3. Crearea unui nou Proiect Java si a unui fisier Java
5.4. Introducere cod Java
5.5. Salvare Workspace
5.6. Compile & Repair
5.7. Rularea unui program
5.8. Printarea unui program
5.9. Inchiderea workspace
5.10. Iesire
5.11. Redeschiderea unui workspace
5.12. Importarea unui fisier existent intr-un proiect
6. DEBUGGING
JCreator - prezentare generala si tutorial de utilizare
1. INTRODUCERE
1.1 Ce este JCreator?
JCreator este un IDE (IDE = Integrated Development Environment) puternic pentru Java care ofera un randament mai mare din punct de vedere al tastarii decat toate celelalte IDE-uri.
Ce ofera JCreator in plus fata de celelalte IDE-uri?
1.2 Caracterictici generale:
In cele ce urmeaza sunt prezentate cateva caracteristici generale pentru JCreator:
Spre deosebire de majoritatea IDE-urilor, JCreator are doua tipuri de tool-uri care se pot configura.
A. Primul tip este Kit de Dezvoltare Java (JDK)
Tool-urile JDK se pot folosi la compilarea, verificarea si rularea proiectului. Aceste tool-uri pot fi atasate la proiect folosind optiunea Project Properties.
Daca nu este disponibil nici-un proiect, JCreator ruleaza proiectele in mod default.
Utilizatorul isi poate crea propriile tool-uri pentru a apela aplicatiile JDK, de genul: compilator, interpretor, vizualizor Applet sau fisiere Help ale JDK.
B. Al doilea tip de tool este mai general.
Al doilea tip de tool si permite extinderea capabilitatilor JCreator pentru a satisface nevoile utilizatorului, prin posibilitatea apelarii unor functii externe si optiuni. Aceste tool-uri generale se pot atasa la butoanele Wrench care se afla pe linia de meniu Tools din spatiul de lucru (workspace).
Aceste optiuni ofera tool-urile de genul User Tool 1, User Tool 2 s.a.m.d.
Tool-urile de acest tip pot avea multiple utilizari, ca de exemplu: validator XML, compilator RMI, formate Java si fisiere Batch.
Compatibilitatea cu versiunile anterioare:
JCreator este compatibil cu toate versiunile anterioare ale JDK publicate de catre Sun Microsystems. Cu un simplu click se poate trece de la un profil JDK la altul.
1.3 Caracteristici Java:
2. EDITORUL
JCreator foloseste aceeasi interfata de editare, ca majoritatea editoarelor de text si a pachetelor de procesare de text. Se poate naviga usor in interiorul codului folosind interfata cu mai multe documente, care are un document selector si un fisier de vizualizare. Se poate utiliza de asemenea tehnica “drag and drop” pentru a trece fisierele din Windows Explorer in JCreator.
Folosind comenzile “Undo” si “Redo” se pot corecta greselile repede si usor.
JCreator ofera suportul de Clipboard, comanda Find si o metoda de auto-completare. Editorul utilizeaza fisiere document de tip profil (clasa) pentru a intensifica luminozitatea culorilor a blocurilor de text. Se pot modifica aceste profile in sintaxa sau in optiunea de schimbare a parametrilor culorilor. In varianta freeware a JCreator, editorul poate folosi decat trei tipuri de profile de document: Java, Html si text obisnuit.
Una dintre cele mai puternice si folositoare caracteristici a editorului o reprezinta optiunea de ‘folding’, de pliere. Aceasta se poate activa folosind menu-ul Edit>Folding>Enable Folding; proiectul va retine aceasta setare. Daca este activata aceasta comanda se poate renunta la arhitectura logica a sectiunilor de cod, fiind posibil sa se lucreze in alte parti ale fisierului. Aceasta permite navigarea rapida in sursa si ofera o vedere de ansamblu a metodelor clasei. Un punct de folding poate fi reprezentat de catre orice bloc de cod: class, module, def, if, else, for, s.a.m.d.
Prin activarea acestei comenzi in document ca aparea o margine cu “minusuri”; daca se face click pe acest semn “-“, vor fi ascunse liniile de cod; apoi daca se apasa click ci mouse-ul pe semnul “+”, liniile de cod vor aparea, asa cum se vede si in figura..
Luminozitatea sintaxei:
Pentru afisarea textului este folosita o schema speciala de culori. Jcreator creste luminozitatea blocurilor de text ale codului cu o sintaxa de culori in conformitate cu regulile specificate in fisierele de sintaxa a documentelor. Setarile ‘default’, sunt urmatoarele: codul este negru, comentariile de culoare verde iar cuvintele cheie sunt de culoare albastra. Cuvintele cheie rezervate pentru Java include :public, static, void sau int. Se pot seta culori speciale pentru caractere de tiop string, numere, operatori sau cuvinte cheie secundare.
Sintaxa culorilor poate ajuta la localizarea erorilor. Daca utilizatorul uita sa inchida un comentariu, culoare verde care va aparea in document va indica imediat eroarea. De asemenea, daca se tasteaza ‘inr’ in lod de ‘ int’, atunci ‘inr’ nu va fi de culoare albastra si aceasta va atentiona asupra cuvantului cheie gresit. Deci se pot preveni majoritatea erorilor de compilare chiar inainte de a lansa compilarea.
3. SPATIUL DE LUCRU (WORKSPACE)
3.1 Workspace:
Spatiul de lucru sau fereastra principala este impartita in trei subferestre. Fereastra din partea stanga-sus afiseaza Data View sau Package View. Se poate adauga de asemenea File View in aceasta arie folosind click pe menu-ul View>File View.
Fereastra din partea dreapta-sus este fereatra in care se editeaza codul. In aceasta fereastra se editeaza si modifica cod Java si Html. Documentul poate fi maximizat sau adus la dimensiunea full-screen.
Partea de jos a ferestrei este fereastra Output View, care afiseaza cateva tab-uri ce permit vizualizarea urmatoarelor optiuni:
Barele de menu in wokspace pot fi activate sau nu. Daca nu sunt vizibile toate barele de menu-uri, se poate apasa click-dreapta in zona de toolbar si se acceseaza o lista de toolbar-uri in menu-ul shortcut. Apoi se poate selecta un nume de toolbar, pentru a-l afisa.
Orice toolbar se poate deplasa cu mouse-ul (drag) intr-o pozitie convenabila de pe desktop. Cand se plaseaza toolbar-ul pe una dintre cele patru linii de margine ale aplicatiei, toolbar-ul este eliminat. Aceasta situatie se poate preveni daca se apasa tasta Ctrl in timp ce este deplasat toolbar-ul, pentru a putea asea toolbar-ul langa o margine. Un toolbar care a fost eliminat conform cazului prezentat arata ca o mica fereastra daca este deplasat din pozitia in care a fost minimizat.
De asemenea workspace-ul poate fi organizat prin deplasarea ferestrelor si asezarea lor acolo unde se doreste, asa cum se arata si in figura:
Daca se doreste utilizarea cat mai optima a spatiului de pe desktop, se poate chiar ascunde fereastra, cu click pe pictograma Auto Hide care se afla in coltul din dreapta-sus al ferestrei. Aceasta optiune este folositoare mai ales daca utilizatorul are un ecran mai mic sau un laptop.
3.2 Utilizarea File View
Fereastra File View se afla in coltul din partea din stanga-sus a spatiului de lucru si permite navigarea printre fisierele program.
In aceasta fereastra apare spatiul de lucru in care se afla proiectele si de asemenea proiectele sale, sub forma unui arbor. File View are optiunea de urmarire a documentului activ. Noile imbunatatiri permit stergerea, redenumirea, includerea si respectiv excluderea fisierelor direct din File View. Un proiect din workspace poate contine mai multe proiecte.
Un proiect este o aplicatie Java sau o biblioteca. Un workspace de proiect este un folder in care exista toate informatiile legate de acel proiect. Cand se creeza un proiect, JCreator pastreaza toate fisierele sursa si alte fisiere in folderul workspace-ului de proiect. Acestea sunt denumite sub-proiecte a proiectului original.
Fiecare arbor are un shortcut unic cu o varietate de metode, ca de exemplu adaugarea sau eliminarea de proiecte si fisiere sau alte optiuni de configurare. Elementele arborelui pot fi eliminate atunci cand se selecteaa acel element si se apasa click pe Remove din menu-ul de shortcut. De asemenea se pot adauga fisiere folosind “drag and drop”, in acelasi proiect.
In versiunile mai vechi de JCreator, se puteau adauga decat foldere care existau in spatiul proiectului si nu in sistemul de fisiere. Versiunea curenta a imbunatatit File View oentru a organiza si gestiona fisierele mai eificient. Atunci cand au loc schimbari in File View, acestea sunt recunoscute si in sistemul inferior de fisiere. Cand se adauga un fisier sau director, JCreator mai intai copiaza acel fisier/director in locatia selectata in radacina proiectului. Apoi softul adauga o referinta pentru vizualizarea fisierului, sub forma unei icoane/pictograme.
Vizualizarea radacinii proiectului prezinta sistemul de fisiere. Se pot ascunde fisiere care nu pot fi editate folosind o optiune din menu-ul shortcut, asa cum apare in figursa urmatoare:
3.3 Utilizarea Data View si Package View
Ferestre Data View si Package View sunt localizate in partea din stanga-sus a spatiului de lucru. Aceste elemente permit navigarea intre clasele Java din aplicatii. Se poate trece de la o varianta de vizualizare la cealalta daca se apasa click pe tab-ul de la partea de jos a onei in care se afla cele doua ferestre.
Panoul afiseaza elementele proiectului din workspace-ul proiectului si clasele sale, sub forma unui arbor. Elementul unui proiect poate contine cateva clase Java, interfete si pachete.
Package View primeste informatie decat de la fisierele Java care fac parte din proiect. Data View afiseaza infoamtia despre documentul Java activ si poate afisa de asemenea structura datelor pentru Java server pages (JSP), HTML sau fisierele XML. Figurile din pagina urmatoare arata Package View si Data View, ale aceluiasi proiect.
Se pot adauga sau elimina clase prin eliminarea continutului lor din File View. Sub fiecare clasa sau interfata, apar variabilele si metodele. Metodele sunt afisate cu o icoana de culoare purpurie imediat langa ele , iar variabilele de membru sunt afisate cu icoane de culoare turcoaz. Cu dublu-click pe un item va afisa fisierul cu definitia item-ului.
De asemenea se poate afisa Ant View in partea din stanga-sus folosind click pe View>Other Windows>Ant View. Va aparea un tab la baza suprafetei, permitand trecerea intre ferestrele Ant View, Data View si Package View. Menu-ul shortcut din Ant View afiseaza Run Target sau Run Ant. Imaginea de mai jos afiseaza fereastra Ant View.
3.4 Utilizare Output Views
Output View este localizata la baza spatiului de lucru, workspace. Aceasta optiune afiseaza mesajele de iesire ale tool-urilor si motoarelor de cautare. Fereastra afiseaza careva tab-uri care permit vizualiarea urmatoarilor item-i:
· General Output- afiseaza datele de iesire ale aplicatiei Java si ale tool-urilor. Se poate interactiona cu procesul care ruleaza, prin folosirea de comenzi in aceasta fereastra
· Build Output- afiseaza erorile de compilare
· Task List- afiseaza lista de task-uri de la baza spatiului de lucru al ferestrei
· Dedug Output- prezinta erorile de compilare
· Find Results 1- afiseaza reultatele primei sesiuni corespunzatoare comenzii Find sau Find and Replace
· Find Results 2- afiseaza reultatele cele de a doua sesiuni corespunzatoare comenzii Find sau Find and Replace
· VCS Output- afiseaza datele de iesire pentru versiunea de control a sistemului
3.5 Utilizare Task List
Optiunea Task list este afisata la baza spatiului de lucru, in Output View. Vizualizare in acest stadiu ofera o imagina a erorilor de rulare, erorilor generate de catre utilizator si a comentariilor din codul sursa al proiectului. Pentru afisarea ferestrei Task List, trebuie accesat cu click menu-ul View>Other Window>Task List.
Pentru a adauga un task trebuie dat click pe butonul New Task din partea stanga a ferestrei. Cand se adauga un nou tip, o pictograma corespunzatoare indica tipul task-ului: To do task, build errors, user-defined tasks, checked tasks, and unchecked tasks.
Task-urile pot fi sortate daca se da click pe coloana de nume din partea de sus a ferestrei. De asemenea sortarea se mai poate face cand se selecteaza o linie, click-dreapta si apoi se alege o optiune din comanda Sort Tasksa meniului shortcut. Sortarea se poate face alfabetic sau functie de tip, resurse sau locatie.
4. DIALOG BOX
4.1 Java Docs
Pentru a accesa optiunea Find din menu-ul Search, trebuie sa dam click pe Find. In fereastra de dialog, se poate gasi un anumit text din documentul curent sau din toate documentele deschise. Sunt disponibile urmatoare optiuni:
Java API: acest tab afiseaza fisierele de help ale claselor Java.
Search API: permite cautarea in fisierele de help Java API. Se poate separa caracterul de cautare folosing simbolul coloana “:”. Partea din stanga este pentru identificator iar partea din dreapta este pentru numele clasei. De exemplu: get:java.lang.String cauta metodele de get in clase, incepand cu substringul "java.lang.String". Daca se doreste decat cautarea intr-o clasa anume, atunci se vor folosi decat parantezele patrate: get:[java.lang.String] sau [getBytes()]:[java.lang.String].
Java Guide: acest tab afiseaza fisierele de help legate de limba aleasa si extensii.
Java Tools: tab-ul Java Tools afiseaza fisiere de help legate de tool-urile din directorul jdk bin.
Index: tab-ul Search API permite cautarea pentru fisiere de documentare.Lista contine numele tuturor fisierelor gasite in directoarele de documentare.
4.2 JDK Profile Dialog Box
Pentru a accesa JDK Profile Dialog Box, din menu-ul Project, click Project Settings. Apoi trebuie sa selectati tab-ul JDK Profile si apoi click pe New sau Edit. Se poate de asemenea deschide aceasta fereastra de dialog din fereatra de dialog Options. In menu-ul Configure trebuie sa dam click pe Options si sa selectam arborele JDK Profile.
4.3 Tool Configuration Dialog Box
Pentru a accesa Tool Configuration Dialog Box, din menu-ul Project, trebuie click pe Project Properties. Se selecteaza tab-ul JDK Tools, apoi alegem item-ul pe care il dorim din lista Select Tool Type si apoi utilizam click New sau Edit.
Optiunile din fiecare tab variaa functie de item-ul care a fost selectat din lista Select Tool Type a tab-ului JDK Tools.
5.TUTORIAL UTILIZARE JCREATOR
5.1-Pas1. Download si instalare JCreator:
Pentru a descarca si instala JCreator pe calculator trebuie sa accesam pagina http://www.jcreator.com/ si sa urmam inctructiunile pentru versiunea pe care dorim sa o descarcam.
5.2-Pas 2. Lansare JCreator:
Folosim click pentru a accesa urmatoarele menu-uri, incepand cu butonul de Start de la calculator: Start /All Programs/ JCreator LE/JCreator LE, sau varianta instalata, care poate avea si o pictograma pe desktop. Cand este lansat programul va aparea o fereastra de genul “Tip of the day”. Dupa ce este inchisa aceasta, va aparea fereastra :
Cele doua ferestra din partea stanga sunt “File View”, cea de sus si respectiv “Class View” cea de jos.
5.3-Pas 3. Crearea unui nou Proiect Java si a unui fisier Java:
Inainte de a crea primul fisier Java, este necesar sa cream un proiect care va fi asociat cu fisierul Java. In JCreator proiectele sunt create in Workspace-uri. Cand este creat un nou workspace, este automat creat si un folder care va stoca noul proiect. Un workspace poate contine mai multe proiecte.
Accesam cu click menu-ul File/New, dupa care va aparea fereastra de mai jos, in care trebuie sa alegem tab-ul Projects si apoi sa selectam “Empty Project”.
Toate proiectele trebuie sa aiba acelasi nume ca si fisierele cu care sunt asociate. In cazul acestui tutorial numele proiectului va fi “HelloJCreator”. Apoi selectam optiunea “Create new workspace", dupa care cautam cu browse calea in care dorim sa salvam proiectul. Se va crea astfel un folder nou cu acelasi nume ca si proiectul, in directorul pe care l-am ales. In final click pe OK.
Mai departe va aparea un arbor de directoare cu noul workspace si proiectul "HelloJcreator" care apare in partea din stanga sus a ferestrei File View de pe cran. In acest stadiu putem crea un nou fisier program Java, care va fi plasat in proiect. Folosind click pe File/New va aparea o noua fereastra in care vom selecta tab-ul File si apoi click pe fisierul Java pentru a-l selecta. Trebuie sa denumim fisierul HelloJCreator si apoi il vom atasa la proiectul pe care l-am creat. Se va deschide fereastra principala si astfel va deschide fisierul pentru editare. In fereastra File View va aparea un simbol “+” langa proiect. Daca dam click pe acest semn “+” se va derula arborele si va aparea fisierul, ca in figura de mai jos:
5.4-Pas 4. Introducere cod Java:
Se poate copia apoi trece codul Java in fereastra de editare text, dupa care fereastra va arata ca mai jos:
5.5-Pas 5. Salvare Workspace:
De fiecare data cand atasat un fisier sau proiect unui workspace trebuie sa salvam modificarile aparute la workspace pentru ca ulterior proiectele/fisierele sa ramana asociate cu workspace-ul respectiv.Daca nu salvam workspace-ul, fisierele tot vor fi create in directorul de workspace, insa nu vor aparea in fereastra File View si astfel, atat noile fisiere proiect cat si fisierele de cod vor trebuie sa fie din nou adaugate cand vom deschide data viitoare workspace-ul.Pentru a salva workspace-ul curent vom folosi: click File/ Save Workspace.
5.6-Pas 6. Compile & Repair:
Inainte de a rula un program, acesta trebuie mai intai compilat: click Build/ Compile Project.
In cazul in care codul este corect, va aparea un mesaj in Compile Messages box, la baza ferestrei, asa cum apare in figura de mai sus: “Process completed”. Daca programul nu s-a compilat, atunci e foarte posibil sa aiba erori de sintaxa. O descriere a erorii va aparea in fereastra Compile Messages la pozitia in care anterior am prezentat mesajul de “Complete”. Daca dam click pe prima linie a mesajului de eroare compilare, va aparea o sageata de culoare rosie imediat dupa linia de cod in fereastra de editare text cod, linie care e generat eroarea. Dupa corectarea erorii si eventual in mod similar si ale altor erori ce pot aparea, in final nu vor mai fi mesaje de eroare in fereastra Compile Messages.
5.7-Pas 7. Rularea unui program:
Accesam cu click menu-ul Build/ Execute Project si ar trebuie sa apara urmatoarea fereastra:
5.8-Pas 8. Printarea unui program:
Trebuie sa ne asiguram ca fereastra de editare care contine programul este activa si apoi dam click pe menu File/Print.
5.9-Pas 9. Inchiderea workspace:
Accesan menu-ul File din bara de menu-uri putem alege sa inchidem fisierul la care lucram, toate fisierele( daca lucram cu mai multe fisiere pentru programul nostru) sau workspace-ul pe care l-am incarcat deja. Daca am facut modificari la directorul de workspace va aparea o fereastra de dialog care va intreba daca dorims a fie salvate aceste modificari inainte de a fo inchis workspace-ul. Pentru a inchide workspace trebuie sa accesam menu-ul: File/ Close Workspace.
5.10-Pas 10. Iesire:
Se poate iesi din JCreator in variante: apasand click pe butonul de inchidere al ferestrei, sau prin aceesarea menu-ului: File/Exit
5.11-Pas 11. Redeschiderea unui workspace:
Un workspace poate fi redeschis daca alegem directorul acelui workspace si dam click pe fisierul Jcreator de tip workspace (cu extensia .jcw). Pentru a deschide un workspace existent din menu-ul JCreator trebuie sa accesam: File/Open Workspace.
5.12-Pas 12. Importarea unui fisier existent intr-un proiect:
Daca se doreste adaugarea fisier sursa (extensie .java) la proiectul la care lucram trebuie sa accesam menu-ul: Project/Add Files.
Nota: Atasarea unui fisier la un proiect nu muta efectiv fisierul; desi fisierul a fost atasat si poate fi utilizat la compilarea si rularea programului, fisierul va fi in acelasi director din care l-am atasat initial. Daca se doreste ca fisierul sa fie in acelasi director ca si noul proiect (workspace-ul proiectului) atunci va trebui sa mutam sau sa copiem fisierul in acel director, inainte de a-l atasa la proiect.
6. DEBUGGING
Primul lucru pe care trebuie sa il facem atunci cand incepem un debug al
programului, este sa recitim programul si sa ne gandim la eventualele erori.
Urmatoarele precizari vor ajuta mult dar de multe ori acestea nu pot fi
inlocuite de gandirea umana.
Folosind codul Java inclus, "System.out.println( );" vom putea insera mesaje in program, care vor afisa informatii utile in timpul rularii programului. Aceasta metoda este are la baza acest tool de debugging si poate fi folosita indiferent daca vom programa folosind JCreator sau nu. "System.out" este un obiect Java iar "println( )" este o metoda a acestui obiect, care va afisa ceea ce va aparea intre paranteze.
Adesea, cand programul ruleaza dar nu genereaza rezultatul corect, este util sa urmarim valorile variabilelor relevante, in timpul rularii programului. O metoda simpla in acest sens este sa folosim system.out.println( ) in programul nostru.