|
|
|||
|
|
02/04/2009 |
|
|
|
|
|
In aceasta lucrare de laborator vor fi
acoperite urmatoarele probleme:
- Crearea
diagramelor UML de comunicatie (colaborare) din NetBeans 6
- Crearea
diagramelor UML de secventa (MSC) din NetBeans 6
- Modificarea modelelor UML
si reconstructia codului (Refactoring) in NetBeans 6
- Studiu de caz - diagrama UML de clase
- Alegerea temelor de documentare
- Cerintele minimale pentru proiect
Atentie: La
inceputul laboratoarelor stergeti
mai intai toate proiectele existente (click dreapta pe
nodul proiectului in fereastra Projects,
selectati Delete si confirmati ca doriti sa fie
sterse
sursele – in cazul proiectelor Java). La
finalul laboratoarelor stergeti proiectele create.
In continuare veti invata cum sa folositi functiile UML ale IDE
pentru a crea diagrame UML de comunicatie (foste de colaborare in UML 1).
O diagrama de comunicatie (colaborare)
este o diagrama de interactiuni care
subliniaza organizarea structurala a obiectelor care trimit si primesc mesaje.
Ea arata interactiunile organizate in
jurul instantelor si a legaturilor dintre ele
Diagrama de comunicatie (colaborare) poate fi folosita pentru a:
- descrie un scenariu specific prin ilustrarea
deplasarii mesajelor intre obiecte
- arata o organizare spatiala a obiectelor si
interactiunilor
1. Verificati daca exista directorul numit
\UMLTutorial pe drive-ul D: in directorul \isw,
in subdirectorul cu numarul grupei,
(de exemplu: D:\isw\441E\UMLTutorial). Daca exista, stergeti-l.
2. Descarcati arhiva UMLTutorial.zip, in
subdirectorul cu numarul grupei, (de exemplu: D:\isw\441E\).
3. Dezarhivati fisierul descarcat,
folosind WinZip sau WinRar, cu click dreapta pe numele fisierului UMLTutorial.zip selectand apoi optiunea Extract Here.
Automat va fi creat subdirectorul \UMLTutorial iar in el subdirectoarele \UMLTutorialProject (in care se afla proiectul UML) si \JavaPrj1 (in care se afla proiectul Java).
4. Din meniul
principal selectaži File> Open Project. Apare asistentul Open Project
Sub Look in, selectati calea proiectului
UML anterior dezarhivat (de forma: D:\isw\441E\UMLTutorial\UMLTutorialProject).
Lasati selectat Open as Main Project
Faceti Click pe Open Project.
In Projects apare nodul UMLTutorialProject.
5.
Din meniul principal selectaži File>
Open Project. Apare asistentul Open Project
Sub Look in, selectati calea proiectului
Java anterior dezarhivat (de forma: D:\isw\441E\UMLTutorial\JavaPrj1).
Deselectati Open as Main Project
Faceti Click pe Open Project.
In Projects apare nodul JavaPrj1.
1. In fereastra Projects, deschideti nodul UMLTutorialProject > Model
2. Selectati urmatoarele noduri Class:
ATM
Branch
Consortium
Observatie: puteti selecta mai multe clase apasand Ctrl si selectand fiecare nod clasa
3. Click - dreapta pe ultima clasa
selectata si alegeti Create Diagram From Selected Elements
din meniul aparut. Se deschide New
Wizard si se afiseaza Create New Diagram
4. Din lista Diagram Type selectati Collaboration Diagram
5. In campul Diagram Name scrieti CollaborationDiagram
6. Lasati setarea implicita in campul Namespace
si apasati Finish. IDE-ul realizeaza urmatoarele:
Creeaza nodul CollaborationDiagram
sub nodul Model in fereastra Projects
Afiseaza noua diagrama in editorul de diagrame (diagrama este alcatuita din
trei clase descrise ca elemente vitale)
Deschide Modeling Palette
1. Cu click si
prin deplasarea elementelor rearanjati diagrama ca mai jos:
2. In fereastra Projects
selectati nodul clasei marcat ca User
3. Trageti clasa selectata in editorul
diagramei si plasati-o deasupra elementului ATM, dupa cum este prezentat in figura:
Fiecare element din cadrul unei diagrame
de comunicatie (colaborare) poate fi legat prin conexiuni la alte
elemente. Aceste legaturi pot fi identificate si le pot fi adaugate fluxuri de
mesaje.
1. Din sectiunea de baza a Modeling
Palette
selectati pictograma Connector
2. Selectati elementul Lifeline marcat User si
apoi selectati ATM. O legatura este trasata intre cele
doua elemente
3. Folositi aceeasi procedura pentru a trasa urmatoarele legaturi:
ATM – Consortium
Consortium – Branch
ATM – Branch
Diagrama ar trebui sa fie similara celei de mai jos:
4. Deselectati pictograma Connector apasand click-dreapta oriunde in editorul de diagrame.
O diagrama de comunicatie (colaborare) prezinta un scenariu specific utilizand mesaje numerotate. Setarea implicita a IDE-ului ascunde aceste numere.
Parcurgeti urmatorii pasi pentru
vizualizarea numerelor:
1. Click-dreapta in background-ul editorului diagramei CollaborationDiagram
2. Alegeti Show Message Numbers din meniul aparut.
Cand introduceti succesiunea de operatii
(in urmatoarea sectiune), vor aparea numerele mesajelor.
Observatie: intregul reprezinta ordinea secventiala a
mesajului in cadrul urmatorului nivel ierarhic al apelarii procedurale.
Mesajele care difera printr-un intreg sunt secvential asociate acelui nivel.
Spre exemplu, mesajul 3.1.4 urmeaza
mesajului 3.1.3 in cadrul
“activarii” 3.1.
Un flux de operatii (mesaje) este reprezentat
pe diagrama ca o sageata etichetata, plasata paralel cu legatura. Aceasta
legatura este folosita ca sa transporte sau sa implementeze livrarea mesajului
catre elementul dorit.
1. In editorul diagramei selectati legatura Connector dintre User si ATM
2. Click-dreapta pe portiunea legaturii cea mai apropiata de elementul ATM
3. Alegeti Operations > public float
getCashOnHand din meniul aparut. Fluxul de operatii este plasat pe
diagrama si numetotat cu intregul 1
Observatie: Dati click pe butonul Fit to Window pentru a vedea intreaga diagrama in editor.
4. Selectati legatura dintre ATM si Consortium, click-dreapta pe legatura apropiata elementului Consortium
5. Alegeti Operations > public void validateAccountInfo din meniul aparut.
IDE-ul plaseaza operatia selectata pe aceasta legatura si o numeroteaza cu intregul 1.1
Observatie: puteti selecta si repozitiona fluxul de operatii
In aceasta procedura puteti adauga o
operatie noua legaturii Connector. Aceasta operatie este de
asemenea adaugata clasei Branch in
diagrama ClassDiagram si in codul
sursa Java.
1. Click-dreapta pe legatura dintre Consortium
si Branch, aproape de elementul Branch
2. Alegeti Operations > Add Operation din meniul aparut.
Eticheta apare in diagrama cu termenul Unnamed
subliniat
3. Scrieti verifyCardWithBank
4. Folositi sageata drapta pentru a muta cursorul pe campul operatiilor cu
parametrii
5. Scrieti int stringCardStrip pentru parametru si
apasati Enter.
Legatura este etichetata
1.1.1 : public void verifyCardWithBank(int
stringCardStrip)
si operatia apare in clasa Branch in diagrama ClassDiagram
6. Pe legatura dintre ATM si Branch, click-dreapta aproape de
elementul Branch
7. Alegeti Operations > public char getConnected din meniul aparut.
Legatura va fi etichetata
1.2 :
public char getConnected()
Diagrama
finalizata ar trebui sa arate ca in figura:
Dupa ce ati terminat diagrama de comunicatie (colaborare), o puteti salva.
1. In editorul diagramei, click-dreapta pe tab-ul CollaborationDiagram
2. Selectati Save Document din meniul aparut.
Meniul se va inchide si diagrama va fi salvata.
Observatie: Cand iesiti din IDE sunteti intrebati daca
doriti sa salvati proiectul dvs.
In acest tutorial ati invatat sa creati
diagrame de comunicatie (colaborare)
utilizand o diagrama de clasa
deja existenta.
Ati invatat sa efectuati urmatoarele:
Sa generati o diagrama de comunicatie (colaborare)
Sa adaugati legaturi pe diagrama
Sa vizualizati numerele de mesaje
pe diagrama
Sa vizualizati si etichetati fluxurile
de operatii
Sa adaugati operatii legaturilor
existente pe diagrama
Sa salvati diagrama
In continuare veti invata cum sa folositi functiile UML ale IDE-ului pentru a crea diagrame de secventa (MSC = Message Sequence Chart). O diagrama
de secventa este o reprezentare vizuala
a interactiunilor dintre grupuri de obiecte ce colaboreaza intr-un sistem.
Diagramele de secventa sunt alcatuite din linii verticale numite lifelines.
Fiecare element lifeline reprezinta viata unui obiect. Lifeline-urile sunt conectate prin linii orizontale care ilustreaza
mesaje ce trec de la un obiect din scenariu la alt obiect in scenariu.
1. In fereastra Projects, click-dreapta pe nodul UMLTutorialProject > Model > CollaborationDiagram si alegeti Create Diagram From Selected
Elements din meniul aparut. Se deschide New Wizard si se afiseaza
Create
New Diagram.
Observatie: Ceea ce
va intereseaza este una din cele doua tipuri de diagrame de interactiune
disponibile in meniul aparut: diagrama de comunicatie (colaborare) si diagrama
de secventa (MSC). Aceste diagrame aceste diagrame evidentiaza interactiunile
dintre obiecte.
2. In lista de Diagram Type, selectati Sequence Diagram
3. In campul Diagram Name scrieti SequenceDiagram
4. Lasati setarea standard in campul Namespace si apasati Finish.
IDE va realiza urmatoarele:
Creaza nodul SequenceDiagram sub nodul CollaborationDiagram
in fereastra Projects
Afiseaza noua diagrama in editorul de
diagrame (diagrama este alcatuita din elemente lifeline si mesaje din diagrama
de comunicatie/colaborare)
Deschide Palette si afiseaza
pictogramele utilizate in crearea diagramelor de secventa
Diagrama ar trebui sa fie asemanatoare celei de mai jos:
Obiectele dintr-o
tranzactie sunt simbolizate cu linii punctate verticale (lifeline), cu numele scrise in partea de sus. Pentru ca ordinea
elementelor lifeline nu este neaparat
predefinita la crearea diagramei de secventa, trebuie sa le rearanjati in acest
moment.
1. Selectati elementul lifeline
etichetat User si mutati-l in stanga
diagramei
2. Rearanjati elementele ramase
plasandu-le uniform pe suprafata editorului de diagrama. Aranjati elementele in
urmatoarea ordine (de la stanga la drapta) :
User
ATM
Consortium
Branch
Diagrama ar trebui sa fie asemanatoare figurii:
Un element Message
to Self reprezinta un mesaj
trimis catre obiectul care il trimite. In continuare vor fi realizati pasii
necesari pentru adaugarea unui element Message to Self.
1. Ar putea fi necesara prelungirea
elementelor lifeline pentru a usura
plasarea de mesaje. Pentru prelungirea lifeline-urilor
parcurgeti urmatorii pasi:
Selectati elementul User
Click pe dreptunghiul albastru din centru
si trageti dreptunghiul in jos pentru alungirea lifeline-ului
Repetati primii doi pasi pentru alungirea
elementelor ramase, pana cand diagrama se aseamana celei de mai jos:
2. Din sectiunea de baza a Modeling Palette selectati pictograma de Message to self
3. Click pe sectiunea de jos din elementul
lifeline extins. IDE-ul plaseaza un
mesaj catre sine pe lifeline
4. Click-dreapta oriunde in editorul de
diagrama pentru deselectarea pictogramei Message to self
5. Pe mesajul catre sine click pe sageata
de jos a mesajului. Proprietatile mesajului apar in fereastra Properties
6. In fereastra Properties, in campul Name,
scrieti validateCashOnHandOperation si apasati Enter
7. Click-dreapta pe sageata de sus a
mesajului catre sine si selectati Operations din meniul aparut.
Urmatoarea figura indica unde sa pozitionati cursorul. Atentie la linia dubla aflata deasupra sagetii de
sus
8. Alegeti Operations > Add Operation din meniul aparut. Un editor de o singura linie se deschide si afiseaza urmatoarea informatie:
visibility
returnType name(parameter) {properties...} |
definiti operatia in felul urmator:
public boolean
getIsOperating() |
Partea de sus a mesajului este etichetata ca in figura:
Deoarece operatia validateCashOnHand
face parte din clasa ATM, este
necesara plasarea fluxului de mesaje pe lifeline
pentru apelarea acelei operatii.
1. Din sectiunea de baza a Modeling Palette selectati pictograma Synchronous Message
2. Click pe elementul User,
exact sub mesajul getCashOnHand()
3. Click din nou pe lifeline-ul ATM direct
in dreapta primului click. Un mesaj si un mesaj return apar pe diagrama, ca in figura:
Observatie: Daca nu doriti afisarea mesajului return
pe diagrama, click-dreapta in spatiul alb al editorului de diagrama. Deselectati Show All Return Messages
din meniul aparut
4. Click-dreapta oriunde in editorul
diagramei pentru deselectarea pictogramei Synchronous Message
5. Click-dreapta pe mesajul pe care tocmai
l-ati creat si selectati Operations > Add Operation din
meniul aparut
6. Scrieti validateCashOnHand
si apasati Enter. IDE-ul eticheteaza mesajul pe diagrama si adauga mesajul
ca o operatie in cadrul clasei ATM,
in diagrama de clasa. In fereastra Projects extindeti nodul clasei ATM pentru verificarea listei de
operatii, similara celei de mai jos
Pentru usurarea
procesului de design, IDE-ul are o optiune de auto-expansiune a mesajelor. Cu
auto-expansiunea selectata, cand un mesaj este plasat pe diagrama, spatiul este
extins la latimea mesajului.
1. In header-ul
gri de deasupra elementelor lifeline, click-dreapta in zona dintre numele
elementelor User si ATM pentru setarea optiunii de auto-expansiune. Un meniu se deschide.
2. Selectati Set Width to Message Width
Un indicator apare in in spatiul dintre
cele doua elemente, dupa cum este ilustrat in figura:
3. Repetati pasii pentru a seta optiunea
pentru latimea mesajului intre elementele ATM
si Consortium si intre Consortium si Branch
Notatia de creare mesaj permite crearea unui element lifeline sau a unei
instante.
1. Din sectiunea de baza a Modeling Palette, selectati pictograma de Create
Message
2. Click pe portiunea de jos a lifeline-ului
Branch
3. Trasati legatura spre dreapta elementului Branch si click din nou
Un mesaj si un lifeline sunt
plasate pe diagrama dupa cum este ilustrat in figura de mai jos :
4. Apasati tasta ESC pentru a deselecta pictograma`
5. Selectati lifeline-ul nou.
Fereastra Properties afiseaza proprietatile pentru acest element lifeline
6. In fereastra Properties, pe randul
etichetat Representing Classifier, click pe sageata care indica in jos.
Apare o lista drop-down
7. Selectati CashierStation din
lista drop-down si apasati Enter
8. Click in editorul diagramei pentru vizualizarea elementului lifeline etichetat
Diagrama ar trebui sa fie similara celei de mai jos
Un mesaj asincron reprezinta un mesaj care nu blocheaza obiectul apelat. Acest tip de mesaj este capabil sa
creeze un nou obiect, sa creeze un nou fir de executie sau sa comunice cu un
fir de executie deja existent.
1. Din sectiunea de baza a Modeling Palette, selectati pictograma Asynchronous Message
2. Desenati o legatura intre lifeline-urile
Branch si CashierStation selectand elementul Branch, iar apoi elementul CashierStation
3. Apasati ESC pentru a deselecta
pictograma
4. Click-dreapta pe noua legatura si
alegeti Operation > public int getStationID din meniul aparut. Aceasta actiune adauga operatia mesajului, dupa
cum este ilustrat in figura de mai jos
Fragmentul combinat permite exprimarea
logica a alternativelor, optiunilor,
exceptiilor, executiilor paralele, buclelor, negatiilor, regiunilor critice si
a asertiilor, direct pe diagrama de secventa. Fragmentele combinate asigura o metoda de definire
a conditiilor speciale si subproceselor
pentru orice sectiuni sau lifeline-uri,
specificand o zona unde conditiile sau subprocesele se aplica.
1. Din sectiunea Control a Modeling Palette
selectati pictograma Combined Fragment
2. Desenati elementul fragment combinat
astfel incat sa incapsuleze mesajul public
void validateCashOnHand, click in afara dreptunghiului punctat albastru,
reprezentand mesajul, si click si trageti dreptunghiul pentru a inconjura
mesajul.
Atentie sa nu selectati nici unul din
elementele lifeline cand dati click.
Fragmentul combinat ar trebui sa fie similar celui din figura:
3. Apasati ESC pentru a deselecta pictograma
4.
Click-dreapta pe eticheta assert
declarata in fragmentul combinat si alegeti Interaction Operator > loop
Observatie: o
bucla Interaction Operator arata ca fragmentul combinat reprezinta o
bucla. De fiecare data cand o bucla se repeta, conditia este evaluata. Conditia poate include un numar specificat
de repetari ale buclei.
5. Click-dreapta pe eticheta buclei
fragmentului combinat, selectati Interaction Operand> Edit Interaction Constraint din meniul aparut. Apare un camp
expresie in fragmentul combinat
6. Dublu-click pe expresie pentru a face campul editabil, dupa cum este
ilustrat in figura :
7. Scrieti x < 10 si apasati Enter
8. Click in editorul diagramei. Expresia este acceptata si afisata in
campul destinat.
Diagrama trebuie sa semene cu cea din figura:
Dupa finalizarea diagramei de secventa, trebuie sa o salvati.
1. In editorul diagramei, click-dreapta pe tab-ul SequenceDiagram
2. Selectati Save Document din meniul aparut. Meniul se inchide si diagrama
este salvata.
Observatie: sunteti intrebat daca doriti sa salvati sau sa renuntati la diagrama, cand
iesiti din IDE.
In acest tutorial ati invatat sa creati o
diagrama de secventa utilizand o diagrama de comunicatie (colaborare) deja
existenta. Ati invatat sa efectuati urmatoarele:
Sa generati o diagrama de secventa
dintr-o diagrama de comunicatie (colaborare) existenta
Sa adaugati mesaje diagramei
utilizand pictograme din Modeling Palette
Sa adaugati o legatura diagramei
Sa adaugati elemente fragment
combinat
Sa salvati diagrama
1. Din meniul principal al IDE-ului
selectati File > New Project. Apare asistentul New Project.
2. Īn pagina Choose Project, īn panoul
Categories
expandaži nodul Samples
si selectati nodul UML.
Panoul Projects este actualizat cu proiectele UML disponibile.
3. Īn panoul Projects, selectaži UML Bank App Sample ŗi faceži click pe Next.
4. Īn pagina Name and Location, lasati valoarea implicitć UMLBankAppSample pentru nume proiectului Java.
5. Pentru campul Project Location, click pe Browse pentru a naviga la folderul in care doriti sa salvati fisierele pentru proiectele demonstrative.
Selectati drive-ul D: directorul \isw, subdirectorul cu numarul grupei (de exemplu: D:\isw\441E\).
De mentionat faptul ca atunci cand schimbati valoarea campului Projects Location, IDE-ul completeaza automat valorile din campurile Java Project Folder si UML Project Folder.
6. Lćsaži valoarea implicitć UMLBankAppSample-Model pentru numele proiectului UML.
7. Faceti click pe Finish. Apare caseta de dialog Opening Projects.
In fereastra Projects apar proiectele:
UMLBankAppSample
si UMLBankAppSample-Model.
8. In fereastra Projects, sub nodul UMLBankAppSample-Model
expandati nodul Model si
expandati nodul bankpack.
9. Selectati
directorul bankpack
si toate elementele de sub directorul bankpack prin apasarea tastei Shift
sau a tastei Ctrl atunci cānd faceti selecžia.
10. Faceži click dreapta pe elementele selectate ŗi alegeži Create Diagram From Selected Elements din meniul de pop-up. Apare asistentul Create New Diagram.
11. In lista Diagram Type selectati Class Diagram.
12. Scrieti BankClassDiagram in campul Diagram
Name, lasati UMLBankAppSample-Model
in campul Namespace si faceti click pe Finish. IDE-ul realizeaza
urmatoarele:
Sub nodul Model creeazć un nod BankClassDiagram
In editorul de diagrama se afiseaza noua
diagrama
Deschide Palette
In continuare veti invata cum
sa modificati un model UML,
direct sau utilizand diagrame grafice. Veti observa ca toate modificarile sunt
automat sincronizate in proiectele asociate Java si UML.
1. Activati diagrama BankClassDiagram facand click pe fila diagramei sau prin dublu
click in arborele de proiect.
2.
Selectati Interface
in zona Palette.
3. Faceti click pe butonul stanga al mouse-ului in
spatiu liber din zona diagramei.
Veti obtine un nou element Interface in modelul UML
Observatie: Pana cand
elementul nu are un nume nicio sursa nu este asociata cu el. Numele implicit
este Unnamed, si poate fi schimbat.
Observatie: Aveti
posibilitatea sa glisati un element catre un alt pachet, in arborele de proiect
sau sa schitati link-ul de la elementul dvs. catre pachete de pe diagrama.
4. Selectati elementul Interface (daca nu este selectat). Scrieti numele IMyProject
si apasati Enter.
Acum aveti sursa implicita pentru interfata IMyProject
in aplicatia Java asociata.
Observatie: In cazul
in care incepeti sa scrieti imediat dupa selectie, numele vechi va fi inlocuit
cu unul nou. In caz care aveti nevoie de o corectie pentru nume faceti dublu
click pe nume spre a intra in modul de editare.
5. Selectati Nested Link in paleta UML. Faceti click pe
interfata IMyProject. Faceti click
pe pachetul bankpack.
Acum, noua interfata este situata in
pachetul de baza (in model si in proiectul Java).
6. Deselectati instrumentul Nesting
Link facand click pe butonul dreapta al mouse-ului (sau prin ESC).
7. Selectati 100% in
caseta de marire si derulati in zona de diagrama pana la interfata IMyProject.
8. Invocati meniul contextual (pop-up) cu click dreapta pe titlul Attributes
in cadrul interfetei.
9.
Faceti click pe meniul Insert Attribute.
Un atribut cu nume implicit a fost adaugat
in model, nicio sursa nu este asociata cu atributul pana cand unul are nume
implicit.
10. Stergeti numele implicit (cu backspace)
si stergeti tipul implicit al atributului (int)
11. Scrieti String
ca tip de atribut si AUTHOR ca nume
implicit, apasati = si scrieti "YOUR NAME",
apoi apasati Enter.
Acum aveti atributul in model si in sursa,
si orice modificare a atributului din model va afecta codul sursa.
12. Invocati Navigate to Source din meniul contextual (pop-up) al elementului Interface (este necesar mai intai sa
folositi Generate Code...). Veti vedea sursa pentru noua interfata.
package bankpack; public interface IMyProject { public static final String AUTHOR = "YOUR
NAME"; } |
Observatie: Puteti utiliza Navigate to Source din elementul nodului in proiectul UML, de asemenea in arborele de proiect sau accesand direct sursa din proiectul Java.
13. Activati fila diagramei BankClassDiagram. Adaugati o clasa
diagramei (utilizati paleta), dandu-i numele Utils.
14. Mutati Utils in pachetul bankpack.
Ar trebui sa vedeti Utils.class in pachetul bankpack
din proiectul Java cu sursa implicita.
package bankpack; public class Utils { public Utils() { } } |
Observatie: Puteti adauga noi clase sau interfete la model folosind arborele proiectului, invocand meniul contextual (pop-up) pentru pachetul dorit si selectand Add > Element item.
15. Activati fila diagramei BankClassDiagram. Selectati butonul Orthogonal Layout din bara de instrumente a diagramei si faceti click pe Yes in caseta de dialog de avertisment.
16. Selectati clasa Utils in diagrama.
Observatie: Puteti
gasi clasa Utils invocand Edit
> Find in Model... din meniul principal. Doar scrieti Utils pentru a descoperi si apasati Find.
Puteti da dublu click pe rezultatul cautat si diagrama corespunzatoare se va
deschide, iar clasa Utils va fi
selectata pe diagrama.
17. Apasati tasta Delete. Confirmati
stergerea obiectului (nu debifati caseta).
Clasa este eliminata atat din modelul UML
(din arborele proiectului si toate diagramele) cat si din proiectul Java.
Observatie: Aveti
posibilitatea de a elimina atribute si operatii din model si din sursa
selectand si apasand pe Delete sau invocand Delete
din meniul contextual (pop-up). Atentie, daca aveti de gand sa
eliminati pachetul din diagrama cu optiunea stergere din model bifata, tot continutul
pachetului va fi eliminat din model si din proiectul Java (daca diagrama este
situata in pachet, atunci si diagrama va fi stearsa) .
18. Invocati Add > Package
din meniul contextual (pop-up) al
nodului Model.
19.
Scrieti numele pachetului temp in asistent.
20. Selectati caseta Create Scoped Diagram.
Apasati pe OK. Pachetul cu diagrama scoped
apare in model. Diagrama este deschisa dupa creare. Pachetul gol nu este
propagat catre proiectul Java.
21. Selectati Class in paleta. Faceti
click pe zona din diagrama temp.
Noua clasa Unnamed apare.
22. Scrieti numele A si
faceti click in zona libera a diagramei. Prima clasa a fost numita A, si apare o a doua clasa, nedenumita.
Denumiti-o B si creati o a treia clasa C. Toate clasele apar pe diagrama, in proiectul Java si in
arborele proiectului.
23.
Selectati legatura Generalization in paleta.
24. Faceti click pe clasa C din diagrama. Faceti click pe clasa A din diagrama. Relatia de generalizare
apare pe diagrama, in arborele proiectului UML si se propaga catre proiectul
Java.
package temp; public class C extends A { public C() { } } |
25.
Selectati legatura Navigable Aggregation in paleta.
26. Faceti click pe clasa C si apoi pe clasa B de pe diagrama. O legatura Navigable Aggregation apare pe
diagrama, in arborele modelului si se propaga catre proiectul Java.
Metode accessor sunt create in model si in sursa.
package temp; public class C extends A { private B mB; public C() { } public B getB() { return mB; } public void setB(B val) { this.mB = val; } } |
27. Selectati pachetul temp din arborele proiectului. Invocati
Delete
din meniul contextual (pop-up).
Selectati Yes in fereastra de dialog pentru a sterge obiectul. Selectati Yes
pentru a confirma stergerea pachetului.
28.
Selectati Yes pentru a confirma stergerea celorlalte elemente.
Pachetul temp cu tot continutul, incluzand toate clasele si diagrama de
clase, este eliminat din proiectul UML. Pachetul de test cu clasele sale este
eliminat din proiectul de Java. Toate filele pentru diagrama si clasele sterse
sunt inchise.
In continuare veti invata cum
sa modificati sursele Java.
1. In proiectul Java adaugati un pachet
numit helpers. Pachetul gol apare in proiectul Java,
dar nu se propaga catre proiectul UML.
2. Adaugati in pachet clasa HelpMe. Folositi Reverse Engineer....
Pachetul helpers si clasa HelpMe
apar in model. Clasa si pachetul pot fi glisate catre diagrama. Sau pot fi modificate
din cadrul proiectului UML.
3. Activati diagrama BankClassDiagram. Glisati clasa HelpMe catre diagrama.
4.
Activati fila sursa. Adaugati o noua metoda in codul sursa al clasei HelpMe
public int getSomeID () { return 0; } |
Metoda apare in model in nodul HelpMe si pe diagrame (daca folositi Reverse
Engineer...).
5.
Adaugati un atribut in codul sursa al clasei HelpMe
private long info = 15; |
Metode de tip accesor (getInfo() si setInfo()) sunt generate in sursa. Atributul si metodele accesor
sunt propagate catre model (daca folositi Reverse Engineer...).
6. Adaugati in codul sursa al clasei HelpMe
import bankpack.*; |
7. Adaugati in declaratia clasei HelpMe
implements IMyProject |
Relatia este propagata catre modelul UML
(daca folositi Reverse Engineer...).
8. Activati diagrama BankClassDiagram. Apasati butonul Relationship Discovery din
bara de instrumente.
Relatia ar trebui sa apara pe diagrama BankClassDiagram.
In continuare veti invata cum
sa reconstruiti codurile sursa Java.
1. Adaugati un nou element Class
pe diagrama BankClassDiagram. Numiti-o HelpUser.
Elementul clasa apare pe diagrama si in
model.
2. Selectati legatura Navigable Composition in
paleta.
3. Faceti click pe clasa HelpUser si apoi pe clasa IMyProject
din diagrama.
Navigable
Composition apare pe
diagrama, in arborele modelului si se propaga in proiectul Java. Metode accesor
sunt create in model si in sursa.
4. Faceti dublu click pe numele IMyProject din elementul diagrama IMyProject pentru a deschide editorul
de nume. Acum puteti sa scrieti noul nume.
5. Redenumiti interfata IMyProject in GenericHelpProject.
Este redenumit elementul Interface
in diagrama, in model si in sursa.
package bankpack; public interface GenericHelpProject { public static final String AUTHOR = "YOUR
NAME"; } |
6. Dupa redenumirea elementului, este
realizata automat reconstructia (Refactoring) care redenumeste toate utilizarile vizibile pe
diagrama: adica tipul parametrului
si tipul returnat in cazul metodelor accesor generate pentru
legatura Composition.
Sunt redenumite
si utilizarile elementelor modificate: in relatia Generalization si in
metodele accesor generate de relatia Composition.
7.
Deschideti fisierul sursa pentru clasa HelpMe.
Observati
ca este redenumita si utilizarea elementului Interface in clasa extinsa
8.
Deschideti fisierul sursa pentru clasa HelpUser
Observati
ca sunt redenumite si tipul atributului
si tipurile din metodele accesor.
1. Faceti click cu butonul dreapta al mouse-ului pe nodul helpers din arborele proiectului UML. In meniul contextual deschis, selectati Add > Element
2. In asistent selectati Class la Element
Type. Scrieti HelpThem in
campul Element Name. Apasati
OK.
3. Un nou nod clasa HelpThem este creat. Expandati nodul clasei create pentru a vedea
constructorul creat. Glisati clasa HelpThem
din arbore in diagrama.
4. Deschideti meniul contextual pentru
nodul clasei si invocati comanda Add
> Atributte. Este creat un nou atribut private int Unnamed.
5. Deschideti meniul contextual pentru
nodul atribut creat. Invocati comanda Rename.
6. Scrieti noul nume, theirInfo,
si apasati butonul OK
7.
Atributul este redenumit. Sunt create metode accesor.
8.
Deschideti Properties pentru nodul atribut theirInfo.
9. In campul Type schimbati din int in History: bankpack
Inchideti
fereastra Properties.
10.
Tipul atributului si tipurile folosite in metodele accesor au fost schimbate.
11. Deschideti meniul contextual pentru
nodul clasei si invocati comanda Add
> Operation.
O noua operatie public void Unnamed() este creata.
12. Deschideti meniul contextual pentru
nodul operatiei create. Invocati comanda Rename. Introduceti noul nume: setTheirNames si apasati butonul OK.
Operatia este redenumita.
13. Deschideti Properties
pentru nodul functiei setTheirNames.
Faceti click pe butonul '...' pentru a
particulariza valoarea Parameters.
14. In fereastra de
dialog care se deschide, public void
setTheirNames( ) - Parameters apasati butonul New Parameter... Scrieti
numele name1. Schimbati tipul in String.
16. Adaugati un alt parametru de acelasi
tip cu numele name2. Apasati butonul
OK
si inchideti fereastra Properties. Modificarile apar in
clasa.
In acest tutorial ati invatat sa efectuati
urmatoarele:
Sa adaugati noi elemente in model
si sa intelegeti relatia model UML –
sursa Java.
Sa intelegereti
utilizarea si impactul operatiei de reconstructie (refactoring) in timpul modificarii elementelor diagramelor.
Sa modificati proiectul din arborele
sau.
Sa se reia pasii anteriori din sectiunile 3.1 si 3.2
pornind de la proiectele aflate in
arhiva MonitoringCaseStudy.zip
care contine modelul UML si sursele Java pentru studiul de caz de la lucrarea
anterioara, realizata pornind de la urmatoarea diagrama UML de clase:
Verificati daca exista
directorul numit \MonitoringCaseStudy pe
drive-ul D: in directorul \isw, in subdirectorul cu numarul grupei, (de exemplu: D:\isw\441E\MonitoringCaseStudy).
Daca exista, stergeti-l.
Descarcati arhiva MonitoringCaseStudy.zip
in subdirectorul cu numarul grupei, (de exemplu: D:\isw\441E\).
Dezarhivati fisierul descarcat, folosind WinZip sau WinRar, cu
click dreapta pe numele fisierului MonitoringCaseStudy.zip selectand
apoi optiunea Extract Here.
Continuati cu pasi asemanatori celor din sectiunile 3.1
si 3.2.
Atentie: La
finalul laboratoarelor stergeti proiectele create
(click dreapta pe nodul proiectului in
fereastra Projects, selectati Delete si confirmati ca
doriti sa fie sterse sursele – in cazul Java)
Stabilirea temelor se va face
cel tarziu in saptamana a
10-a. Prezentarea
se va face la ultimul laborator.
Se noteaza (10 puncte)
realizarea si prezentarea
temelor de documentare.
Surse bibliografice pentru
temele de documentare: referinte webliografice propuse (actualizate pe 02.04.2009)
Formatul temelor de documentare: coming
soon
Proiectul (care poate
fi realizat individiual sau in echipe de
2-3 studenti) va consta in
- documentarea dezvoltarii unui sistem software
cu ajutorul NetBeans IDE si
- eventual utilizarea NetBeans IDE pentru dezvoltarea
acelui sistem software.
Proiectul va putea fi
notat cu un bonus suplimentar de pana la 5 puncte
(in functie de complexitate) in cazul in care va avea asociat si o realizare practica noua.
Ca alternativa, se
poate realiza doar documentarea
dezvoltarii unui sistem software cum este cel (dezvoltat si documentat
anterior cu ajutorul instrumentului CASE
Rational Rose IDE) aflat la adresa http://discipline.elcom.pub.ro/swrtc/index%20of%20proiect.htm
folosind
- instrumentul CASE (Inginerie Software Asistata de
Calculator) NetBeans IDE sau
- a altui instrument CASE
Categorii de proiecte (si cerintele
minimale asociate):
1) Documentarea UML
folosind un instrument CASE a fazei finale (a doua) a proiectului exemplu, http://discipline.elcom.pub.ro/swrtc/index%20of%20proiect.htm, care implica realizarea
- diagramei de clase a subsistemului client
- diagramei de clase a subsistemului server
- unor diagrame de secventa ale subsistemului client
(diferite niveluri de detaliu, minimum 1)
- unor diagrame de secventa ale subsistemului server
(diferite niveluri de detaliu,minimum 1)
- unor diagrame de secventa ale sistemului in
ansamblu (minimum 1)
- diagramei masinii de stari a
subsistemului client (clasei Client)
- diagramei masinii de stari a
subsistemului server (clasei Server)
- diagramei de activitati a subsistemului client
(clasei Client)
- diagramei de activitati a subsistemului server
(clasei Server)
- unor diagrame de componente (la nivel de sistem, subsistem, etc., minimum 1)
2) Documentarea UML
folosind un instrument CASE bazat pe UML (NetBeans IDE, etc.) a unui proiect
pentru sistem software desktop (de sine statator, non-Web), care implica realizarea
- unor diagrame de clase si/sau dependenta
(la nivel de sistem, subsistem, etc., minimum
2)
- unor diagrame de secventa relativ complexe (la nivel de sistem, subsistem, etc., minimum 3)
- unor diagrame ale masinilor de stari relativ complexe (minimum 2)
- unor diagrame de activitati relativ complexe (minimum
2)
- unor diagrame de componente (la nivel de sistem, subsistem, etc., minimum 1)
3) Documentarea UML
folosind un instrument CASE bazat pe UML (NetBeans IDE, etc.) a unui proiect
pentru sistem software Web, care implica realizarea
- unor diagrame ale cazurilor de utilizare pentru serviciile oferite (minimum 2)
- unor diagrame de secventa relativ complexe (la nivel de sistem, subsistem, etc., minimum 3)
- unor diagrame ale masinilor de stari pentru navigabilitatea in pagini (minimum 2)
- unor diagrame de activitati pentru navigabilitatea in pagini (minimum 2)
- unor diagrame de componente (la nivel de sistem, subsistem, etc., minimum 1)
4) Alte categorii
- urmeaza sa fie definite