|
Universitatea POLITEHNICA din Bucuresti Facultatea de
Electronica, Telecomunicatii si Tehnologia Informatiei . |
2011 |
|
Laboratorul SAIM –
sala B123 |
02/04/2014 |
Inginerie
Software in Comunicatii (ISC) |
2012 |
Urmariti permanent anunturile de pe acest site!
1. Partea de Inginerie Software – titular E.P. – se reflecta in proiect!
– intalniri curs urmatoare:
– 2 aprilie 2014 – Arhitecturi Software – Frameworkuri!!!
– 23 aprilie 2014 – Pattern-uri
de Proiectare (3) – sala B123!!!
– 30 aprilie 2014 ??? – sala B123
– 7 mai 2014 – Pattern-uri de Proiectare (4) + Proiecte!!! – sala B123
– 14 mai 2014 – Proiecte!!!
– sala B123
2. Lucrare pe parcurs – partea de Baze de Date (30 puncte) – titular D.G.
– intalniri curs urmatoare:
– 9 aprilie 2014 (ultimele consultatii pt examinare!)
– test grila
– data sustinere: 16 aprilie 2014 (propunere!!!)
3. Teme de casa
– se noteaza 30 puncte activitatea pe parcurs = rezolvarea temelor de casa
I – urmare a lucrarii de laborator 1, parcursa la prima
sedinta de laborator
II – urmare a lucrarii de laborator 2, parcursa la a doua sedinta de laborator
III – urmare a lucrarii de laborator 3, parcursa la a treia sedinta
de laborator
4. Proiect (40+ puncte) – titular E.P.
– pentru tematici
puncte de start (in echipe, tema tip P1 SAU P2)
– va include
– dosar (parte scrisa) +
– format electronic pe mail teme.software@gmail.com
–
NU pe CD!!!
– data sustinere: urmeaza a fi
anuntata
5. Prezenta curs (5 + 5 puncte bonus) – titulari E.P. + G.D.
(Total 110+ puncte)
http://discipline.elcom.pub.ro/isc/Curs_ISC_2011_1_v01.pdf
http://discipline.elcom.pub.ro/isc/Curs_ISC_2011_2_v01.pdf
http://discipline.elcom.pub.ro/isc/Curs_ISC_2010_31_v01.pdf
http://discipline.elcom.pub.ro/isc/Curs_ISC_2010_32_v01.pdf
http://discipline.elcom.pub.ro/isc/Curs_ISC_2010_35_v01.pdf
http://discipline.elcom.pub.ro/isc/Curs_ISC_2011_41_v01.pdf
http://discipline.elcom.pub.ro/isc/Curs_ISC_2010_42_v01.pdf
http://discipline.elcom.pub.ro/isc/Curs_ISC_2010_43_v01.pdf
http://discipline.elcom.pub.ro/isc/Curs_ISC_2010_44_v01.pdf
http://discipline.elcom.pub.ro/isc/Curs_ISC_2010_45_v01.pdf
http://discipline.elcom.pub.ro/isc/Curs_ISC_2010_46_v01.pdf
Recomandare generala:
- trimiteti va rog arhivele
zip/rar si documentele
doc/pdf cu o denumire care sa contina
si
numele autorului/autorilor si specializarea/grupa din care face/fac parte si
disciplina
- asa da!: Proiect3_Xulescu_Ygrec_443D.doc, ProiectZuleanuPlusWescu441D.zip
- asa nu!: proiect3.doc, proiect.rar, teme.zip
(INCLUSIV documentele din INTERIORUL
arhivelor SA RESPECTE RECOMANDAREA!)
Arhiva cu formatul temelor,
lucrarilor de laborator, textelor proiectelor (21.03.2012)
Temele de documentare ar urma sa fie dedicate
- prioritar suportului pentru UML oferit de unul dintre aceste tool-uri
(din acea documentatie, puteti selecta tutoriale sau capitole de carti)
- sau altor facilitati oferite
dezvoltatorilor (inginerilor software) de aceste tool-uri
(de ex pentru testare,
etc.)
- sau altor tematici
- daca lucrati pe un proiect anume al facultatii
(ramane sa discutam detalii)
- daca aveti alte propuneri (ramane sa discutam detalii)
(eventual legate de proiectul la ISC sau la alte discipline, sau de licenta)
_____________________________________________________________________________________________________________________________________
Documentatii legate de tool-uri UML
- pentru limbajul WebML si tool-ul WebRatio http://discipline.elcom.pub.ro/isc/docs/webml/
- http://www.csun.edu/~twang/595WEB/Slides/WebML.pdf - 42 pag.
- http://www.csun.edu/~twang/595WEB/Slides/WebAppsModeling.pdf - 26 pag.
- http://downloads.webratio.com/6.1/WebRatio_BPM_User_Guide.pdf - 204 pag.!!!
- http://downloads.webratio.com/6.1/WebRatio_WebML_User_Guide.pdf - 1265 pag!!!
- http://www.webml.org/webml/upload/ent5/1/speProofs.pdf - 33 pag.
- Model-Driven Development of a Collaborative Web Application (PDF) – 68 pag
- http://wiki.webratio.com/index.php/Main_Page
- http://wiki.webratio.com/index.php/WebRatio_Web_Application_Architecture
+ http://wiki.webratio.com/index.php/Create_a_%22Hello_world%22_application
- http://wiki.webratio.com/index.php/How_to_create_a_BAM_Project
- http://wiki.webratio.com/index.php/Category:Web_Model
- http://wiki.webratio.com/index.php/Create_a_%22Simple_data_centric%22_web_application
- http://wiki.webratio.com/index.php/Getting_started_with_Web_Services
- http://wiki.webratio.com/index.php/The_Data_Model_Mapping
- pentru JDeveloper http://discipline.elcom.pub.ro/isc/docs/jdev/
- Database
Development with JDeveloper.htm
- Defining
Business Requirements UML Use Case JDeveloper
10g.pdf
- GettingStartedWithUMLClassModeling.pdf
(JDeveloper)
- UML
modeling with JDev 10_1_3.pdf
- gettingstartedwithactivitymodeling.pdf
(JDeveloper)
- pentru VisualParadigm http://discipline.elcom.pub.ro/isc/docs/VisualParadigm_VP/
(vedeti si http://discipline.elcom.pub.ro/isc/docs/VisualParadigm_VP/more/ )
- http://www.visual-paradigm.com/product/vpuml/provides/umlmodeling.jsp
(diagrame)
- http://www.visual-paradigm.com/product/vpuml/provides/modelingtools.jsp
(tools)
- http://www.visual-paradigm.com/product/vpuml/provides/docgen.jsp (generare
rapoarte)
- http://www.visual-paradigm.com/product/vpuml/provides/codedbeng.jsp
(inginerie cod)
- VP-UML_Users_Guide.pdf (modelare
UML)
- bpva_user_guide.pdf (modelare
procese business)
- dbva_designer_guide.pdf
(modelare/dezvoltare baze de date)
- dbvasql_user_guide.pdf
(modelare/dezvoltare baze de date)
- pentru Enterprise Architect http://discipline.elcom.pub.ro/isc/docs/EA/ (!!!)
- EA - Requirements_Management_in_EA.pdf
- EA Working_with_the_RTF_generator.pdf
- EA_Database_Modeling_In_UML.pdf
- pentru Altova
UModel http://www.altova.com/umodel.html
(!!!)
- pentru StarUML http://staruml.sourceforge.net/en/documentations.php
_____________________________________________________________________________________________________________________________________
- legate de platforma Windows Phone http://create.msdn.com/en-US/education/basics/developer_resources
- programare in C# care este cca 90% Java
- tematica ar fi in legatura cu cooperarea Nokia-UPB (http://saim.pub.ro)
- vezi si http://msdn.microsoft.com/en-us/library/gg490765.aspx
- Windows
Phone Programming in C# NOU!!! (79 MB!!!)
- Windows Phone 7 Training Course NOU!!! (210 MB!!!)
- Learn
About Windows Phone 7 Development.htm
- .NET Compact Framework How-to Topics
- Application Development in the .NET Compact Framework
- .NET Compact Framework Samples !!!
- Building a Windows Phone
Application from Start to Finish !!!
- How-To Index for Windows Phone
- Code Samples for Windows Phone !!!
- How
to: Create a Basic RSS Reader for
Windows Phone
- How
to: Create Your First Silverlight
Application for Windows Phone
- How
to: Create Your First XNA Framework
Application for Windows Phone
- Windows Phone Development Quick Starts !!!
- Accessing
a REST Web Service
- Accessing Web Services in Silverlight !!!
- How to:
Access a Service from Silverlight
- Networking and Web Services for Windows Phone NOU!!!
- How
to: Create and Use a TCP Socket Client Application for Windows Phone
- How
to: Create and Use a UDP Socket Client Application for Windows Phone
- How
to: Get Connection Information about a
Socket for Windows Phone
- How
To: Detect Network Changes for
Windows Phone
- Creating a Hosted Service for Windows Azure NOU!!!
- legate de platforma Qt Nokia http://qt.nokia.com/
-
vezi si http://qt.nokia.com/products/developer-tools/
- Qt este un C++ mai elegant,
ceva spre Java/C#, dezvoltarea este cross platform)
- tematica ar fi in legatura cu cooperarea Nokia-UPB (http://saim.pub.ro)
- legate de platforma Android http://developer.android.com/guide/index.html
- programare in Java/C++/Linux
- tematici legate de XML, servicii Web (WS), integrare SOA (BPEL, BPMN, ESB, etc.)
-
Java - http://soabook.com/
, http://oreilly.com/catalog/9780596520731
- C#
/ .NET - http://www.soabooks.com/net/
- PHP
- https://www.packtpub.com/SOA-WS-BPEL-PHP-Open-Source-ActiveBPEL/book
- tematici legate de programarea robotilor LEGO MINDSTORMS NXT 1.X (exista in laborator)
- componente: procesor ARM 7 – 32b, senzori
lumina, sunet, ultrasunete, atingere
- selectie de documentatie: http://www.nxtprograms.com/index1.html
- pornind de la http://www.nxtprograms.com/projects1.html
1. Dezvoltarea
aplicaţiilor Java si ingineria inversa UML folosind mediul de dezvoltare
integrat
NetBeans IDE
6.1. Crearea diagramelor UML ale cazurilor de utilizare si de clase ( PDF )
Recomandare! In
laborator se recomanda
utilizarea versiunii Web (HTML), NU PDF
Atentie! Temele de laborator vor fi aduse pe
hartie IN PRIMUL RAND, fie scrise de mana,
fie listate diagramele
obtinute cu NetBeans, deoarece la laborator ele
vor trebui corectate.
Doar in final, la ultimul
laborator si la predarea proiectului, va
conta versiunea electronica !
2. Crearea diagramelor UML de comunicatie (anterior numite de colaborare) si de secventa a
mesajelor schimbate
(MSC). Crearea diagramelor UML de activitati. Discutarea temelor
de casa specificate la lucrarea
1 ( PDF )
– actualizata 25.03.2012
3. Crearea diagramelor UML de masini de stari
(FSM). Modificarea modelelor UML,
reconstructia codului (refactoring).
Studiu de caz complex. Predarea temelor
de casa
specificate la lucrarile 1 si 2 ( PDF )
– actualizata 02.04.2012
Surse bibliografice
pentru temele
de documentare: Referinte webliografice
Kituri si documentatie: netbeans-6.1-windows.exe, jdk-6u5-windows-i586-p.exe, Javadoc.zip
Atentie: observatii
privind procedura de instalare NetBeans 6.1
1. Proiectul
poate fi o continuare a temelor de casa de la
lucrarile de laborator (1,2)
- prin
adaugarea unor diagrame de masini de stari (FSM – conform lucrarii 3 de lab.)
(obligatorie,
in cazul in care proiectul este o continuare a temelor de casa)
- urmata de una dintre
urmatoarele directii de dezvoltare
- reluarea pasilor specificati in temele de casa si in lucrarea a 3-a
pentru mai multe cazuri de utilizare (minimum inca 2 cazuri, cat mai diferite
de cel tratat initial, si intre ele) astfel incat in final sa se obtina setul
de diagrame (UC, clase, comunicatie/colaborare, MSC, FSM, activitati) pentru a
obtine un sistem cat mai complex
- adaugarea unei interfete grafice Swing (in cazul unei implementari Java), Qt (in
cazul unei implementari C++), sau WPF/.NET (in cazul unei implementari
C#), pornind de la codul Java generat din diagrama de clase finala,
obtinuta in urma temelor de casa (sau a unui cod C++/C# scris de mana,
sau generat cu alt tool UML), prin care sa se poata utiliza sistemul de
management (sa poata fi configurati parametrii interni, sa fie populati cu
date, sa poata fi citite datele, etc.)
- adaugarea unei baze de date JDBC (in cazul unei implementari Java), Qt SQL (in
cazul unei implementari C++), sau Microsoft SQL (in cazul unei
implementari C#), pornind de la codul Java generat din diagrama de clase finala,
obtinuta in urma temelor de casa (sau a unui cod C++/C# scris de mana,
sau generat cu alt tool UML), prin care sa se poata stoca si accesa
datele sistemului de management
- adaugarea unei interfete Web Servlet/JSP (in cazul unei implementari Java), WebKit Qt (in
cazul unei implementari C++), sau WCF/.NET (in cazul unei implementari
C#), pornind de la codul Java generat din diagrama de clase finala,
obtinuta in urma temelor de casa (sau a unui cod C++/C# scris de mana,
sau generat cu alt tool UML), prin care sa se poata accesa la distanta
sistemul de management (sa poata fi configurati parametrii interni, sa fie
populati cu date, sa poata fi citite datele, etc.)
- adaugarea unei comunicatii socket, pornind de la codul Java generat din diagrama
de clase finala, obtinuta in urma temelor de casa (sau a unui cod
C++/C# scris de mana, sau generat cu alt tool UML), prin care sa se
poata accesa la distanta sistemul de management (sa poata fi configurati
parametrii interni, sa fie populati cu date, sa poata fi citite datele, etc.)
fiecare dintre aceste directii fiind realízate de catre fiecare echipa de
cate 2 studenti, dar se pot realiza si echipe de 4
studenti, prin colaborarea a doua echipe de
2 studenti, pentru realizarea mai multor directii din cele enumerate mai sus,
cum ar fi
- reluarea pasilor specificati in temele de casa si in lucrarea a 3-a
pentru a obtine un sistem cat mai complex + adaugarea unei interfete grafice
- adaugarea unei baze de date + adaugarea unei interfete grafice
- adaugarea unei baze de date + adaugarea unei interfete Web
- etc
se pot realiza si echipe de 6 studenti, prin colaborarea a trei echipe de 2
studenti, pentru realizarea mai multor directii din cele enumerate mai sus, cum
ar fi
- reluarea pasilor specificati in temele de casa si in lucrarea a 3-a
pentru a obtine un sistem cat mai complex + adaugarea unei baze de date
+ adaugarea unei interfete grafice
- reluarea pasilor specificati in temele de casa si in lucrarea a 3-a
pentru a obtine un sistem cat mai complex + adaugarea unei baze de date
+ adaugarea unei interfete Web
- etc
2. Proiectul la
ISC poate fi si legat de un alt proiect software
- realizat
sau aflat in stadiul de proiectare pentru alta disciplina
- realizat
sau in curs de realizare sau aflat in stadiul de proiectare
pentru Licenta
- realizat
sau aflat in stadiul de proiectare ca activitate extrascolara
(hobby, job, etc.)
caz in care poate urma una dintre urmatoarele directii de dezvoltare
- reluarea pasilor specificati in temele de casa si in lucrarea a 3-a
pentru documentarea in UML a proiectarii
sistemului software, urmata de generarea codului (ingineria directa – forward engineering)
- documentarea in UML a sistemului software deja
implementat pentru obtinerea unui proiect
(ingineria inversa – reverse
engineering), folosind setul de diagrame: UC, clase,
comunicatie/colaborare, MSC, FSM, activitati
- alte directii de
dezvoltare putand fi discutate individual!
Astfel
de situatii trebuie discutate individual, cel
mai tarziu in saptamana a 11-a din semestru!
Cuprins curs ISC
1.
Introducere in ingineria software
1.1. Necesitatea unei abordari sistematice a
dezvoltarii software
1.2. Abordari si metodologii larg utilizate in
ingineria software
2.
Introducere in limbajul UML
2.1. Definirea, rolul si istoricul limbajului de
modelare unificat (UML)
2.2. Tipuri de diagrame UML. Organizarea ierarhica a diagramelor
3.
Diagrame UML statice
3.1. Diagrame UML de clase
3.2. Diagrame UML de obiecte
3.3. Diagrame UML de pachete
3.4. Diagrame UML de
componente
3.5. Diagrame UML de structuri compozite
3.6. Diagrame UML de deployment (amplasare)
4.
Diagrame UML dinamice
4.1. Diagramele UML de caz de
utilizare
4.2. Diagrame UML de
comunicatie si de robustete
4.3. Diagrame UML de secventa
(MSC) si de sumar al interactiunilor
4.4. Diagrame UML de masini de
stari (FSM)
4.5. Diagrame UML de
activitati
4.6. Diagrame UML de timp (timing, sincronizare)
5. Introducere in procesul de dezvoltare Rational unificat (RUP)
5.1. Organizarea iterativa a proiectelor
5.2. Fazele si activitatile procesului RUP
6. Introducere in managementul si organizarea proceselor de dezvoltare
7. Elemente de reutilizabilitate a software-ului. Pattern-uri de
proiectare
http://www.uml.org.cn/c++/pdf/DesignPatterns.pdf
(!!!)
Specificatii proiect
Modul de organizare
si evaluare a activitatii la proiect (2009-2010) – actualizat 04.05.2010
Codurile sursa ale proiectului dat ca exemplu
Formatul
electronic al temelor si proiectului (documentele .doc, NU .docx, iar codurile,
daca
este cazul, in arhiva .zip) poate
fi trimis la adresa teme.software@gmail.com
Powered by NOKIA 2011-2012